Candida in de Praktijk: Angelika en haar Aardbeienmuffins

Candida in de Praktijk geeft een verhaal of beschrijving van mijn lezers in hun eigen woorden weer.
Wil je jouw verhaal, ervaring of candida recept graag met ons delen, klik dan hier voor meer informatie.

Glutenvrije Aardbeienmuffin Candida Recept
Glutenvrije Aardbeienmuffin
Het onderstaande gastartikel is geschreven door Angelika. Ze volgt al jaren een suikervrij, gistvrij, glutenarm en melkvetarm voedingspatroon en zij vindt dat je jezelf zo af en toe even moet verwennen. Het recept is geschikt als je voorbij de strikte fase van het dieet bent. Ik heb ze inmiddels zelf gemaakt van boekweit meel, biogarde en geitenroomkaas en ze waren verrukkelijk! Het resultaat zie je op de foto.

Diëten vraagt zo veel discipline. Dus je moet ook af en toe kunnen genieten!

Ik ben al jaren bezig om suikervrij, gistvrij, melkvetarm en glutenarm te eten. Best moeilijk! Weinig koolhydraten eten lukt me niet; ik blijf honger hebben, dus die eet ik gewoon toch. Suikervrij gaat best goed, maar vind ik toch soms zwaar. Op crackers en in yoghurt gebruik ik jam met appeldiksap. En in mijn muesli zit een natuurlijke suiker: fructose of rijststroop.
Ik wil ook wel eens een toetje eten als ik zin heb in iets lekkers! Gelukkig heb ik op internet een lekker recept gevonden. Een beetje aanpassen, en voila: een glutenvrij, bijna suikervrij gebakje!

Het is een variatie op een recept voor aardbeienmuffins met room van Coeliakie@YahooGroups.com

Ingrediënten voor acht Aardbeienmuffins

  • 2 eieren
  • 50 ml olie
  • 4 el jam voor in het deeg (het recept kan met 100 gr suiker, mocht je ook wat voor je huisgenoten maken; in dat geval 2 el jam)
  • ¼ cup yoghurt (ik gebruik ook wel eens kwark; in dat geval méér dan 1/4 kop nemen en meer dan 50 ml olie gebruiken)
  • 225 g bloem: glutenvrij, of gewoon
  • 8 g bakpoeder
  • ¼ cup jam als vulling (of chocola, dat kan ook)
  • (evt. 75 g roomkaas)

Bereiding
Oven voorverwarmen op 180 °C.
Eieren, olie, jam, yoghurt in een grote kom doen. Met een houten lepel kloppen tot alle ingrediënten goed vermengd zijn. Meel en bakpoeder zeven en toevoegen, voorzichtig omscheppen maar niet kloppen.
In elk vormpje twee tot drie eetlepels beslag scheppen. Daarop doe je een klodder jam (en evt. een klein stukje roomkaas). Het resterende beslag over de vormpjes verdelen, zo dat de jam niet meer zichtbaar is (en niet uitloopt tijdens het bakken).

30 Minuten bakken tot de muffins lichtbruin zijn (in mijn heteluchtoven kost het 25 minuten). Vijf minuten laten afkoelen en daarna verder op een rooster laten afkoelen.

Eventueel kun je er slagroom op doen, of een dot kwark die je wat hebt opgeklopt (evt. met honing).

Ik doe ze in de vriezer, zodat ik er twee weken om de dag eentje kan nemen ;-).


Geen opmerkingen: