Is het Candida Dieet Duur? Deel 1

Vanmiddag checkte ik wat we afgelopen week aan boodschappen hebben uitgegeven. In een huishouden van 2 personen hebben we € 94,- aan eten en drinken uitgegeven. Daarvan hebben we één keer eten bij de Griek gehaald en verder hebben we thuis gegeten. Als ik naar blogs kijk zoals: lekker leven met minder en niet dromen maar doen dan is dit een hoop geld voor 2 personen. In tijden van crisis zit je niet te wachten op een dieet wat duur is. Toch denken veel mensen dat het Candida dieet een stuk duurder is dan hun normale voedingspatroon. "Moet ik dan alleen maar biologisch eten kopen als ik aan het Candida dieet begin?" is een vaak gehoorde vraag. Maar het Candida dieet hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Sterker nog, het kan goedkoper voor je uitvallen als je het een beetje handig aanpakt.

Om te kijken hoe we de uitgaven omlaag kunnen brengen heb ik in mijn vrienden- en kennissenkring eens rond gevraagd hoe zij boodschappen doen.

Een Schots Ontbijt 
candida-dieet-duur
Gerry een Schotse vriend van ons is opgegroeid onder de armoede grens. Hij en zijn ouders hebben geleefd op voedselbonnen. Daardoor heeft hij al op vrij jonge leeftijd geleerd hoe je van een handjevol levensmiddelen toch een maaltijd op tafel kan zetten. Voor het ontbijt kwam hij met de volgende suggestie:
Hij haalt bij de AH een pak euroshopper havermout van 500 gram. Zo'n pak kost € 0,37. Daarbij heeft hij altijd wat bessen in de vriezer liggen zoals bosbessen en frambozen. Hij warmt de havermout op met water en voegt daar de bessen aan toe. Bij de AH ben je voor en pakje bevroren bessen tussen de € 1,49 en € 1,79 kwijt.

Ik vond het wel een goed idee. Havermout is niet glutenvrij maar ik heb geen glutenallergie dus zo af en toe eet ik wel gluten. Waar ik wel mijn twijfels over heb is de afkomst van de havermout en dat het niet biologisch is. Na een bezoek aan de supermarkt vandaag blijkt dat de euroshopper havermout afkomstig is uit Duitsland van H & J Brüggen uit Lübeck voor meer info zie http://www.brueggen.com/. Hoe of waar de havermout verbouwd wordt kon ik niet achterhalen. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

De biologische optie
Geef je zelf liever de voorkeur aan een biologische optie?
De halm verkoopt ook havermout en die is afkomstig uit Nederland. Heeft daardoor minder kilometers afgelegd om bij ons als consument terecht te komen en het is biologisch. Geeft mij al een beter gevoel alleen is de prijs wel 5,5 keer zoveel, een pak van 500 gram kost € 2,05. Maar als je ook wel eens quinoavlokken eet dan scheelt het weer minstens de helft.

Mag je wel fruit eten tijdens het Candida Dieet? 
Fruit heeft een hoog suiker gehalte. Maar bessen hebben voor fruit een goede suikerverhouding, daarom eet ik ze zelf ook. Ook daarin valt een keuze te maken voor gewone bessen en biologische. De biologische bessen zijn duur. Je betaald er zo tussen de € 3,- en € 4,- voor verse bessen. Een bakje bevroren bessen kan je al snel een euro schelen. Zo kom je al dichter bij de prijs van de gewone supermarkten.
Uiteindelijk is de keus aan jezelf voor welke bessen je wilt gaan.

Alcoholische Dranken
Pak je het goed aan dan koop je geen wijn, bier, whiskey of andere alcoholische dranken die bevatten een lading aan suiker en zijn daarom een voedingsbron voor schimmelinfecties.
Een drankje in een bar wordt hierdoor heel goedkoop aangezien de keuze een stuk makkelijker en goedkoper is: water (met citroen of limoen), kruidenthee, een glas water met wat appelciderazijn of een groene smoothie.

Koekjes, Snoepjes, Taartjes
Overbodige producten zoals frisdrank, dropjes, chocolade en cakejes passen niet binnen het Candida dieet.
Als frisdrank kun je een theelepel appelciderazijn toevoegen aan een glas water. Dat is gezond en verfrissend. Cakejes en andere lekkernijen kun je zonder toevoegingen en niet al teveel geraffineerde suikers zelf maken, met mate ;). Denk bijvoorbeeld eens aan glutenvrije aardbeienmuffins.

Vlees vs Bonen en Granen
In plaats van vlees kun je ook wat vaker bonen en granen eten. Quinoa, aduki bonen, mungbonen, linzen en sojabonen zitten boordevol vitaminen en mineralen, ze zijn niet volgepropt met antibiotica en hebben niet de oppervlakte aan land nodig, dat gebruikt wordt voor granen, als voer voor  koeien. Je kunt ook wat extra eten klaar maken 's avonds zodat je dat voor de lunch de volgende dag mee kan nemen. Wel zo lekker, ik vind kip de volgende dag in een magnetron opwarmen echt smerig. De kip veranderd dan in een misselijk makende smaak. Niet dat ik een vurige aanhanger ben van vegetarisch eten maar met vegetarische maaltijden heb ik daar geen problemen mee.
Maak de basis voor een maaltijd in grotere hoeveelheden. Van rijst kun je makkelijk een grote portie maken en in de koelkast zetten. Heerlijk in combinatie met een stukje vis en groenten. De volgende dag vul je het aan met wat vers gewokte groenten en een gebakken ei. De dag erna kun je er bonen en groenten bij doen.

Aanvankelijk van hoe je voorheen at en dronk kan het zijn dat je in het begin een hoop geld kwijt bent aan nieuwe producten. Maar als je die éénmaal binnen hebt kun je lekker een tijdje vooruit.

Het is allemaal zo duur als je het zelf wil maken. Het Candida dieet kan je zelfs meer geld opleveren aan het eind van de maand als je dat wil. Succes en mocht je ook tips hebben voor een goedkoop Candida dieet dan horen we dat graag :)

Kijk ook eens naar:
Is het Candida dieet duur? Deel 2
Is het Candida dieet duur? Deel 3