Kefir een natuurlijke probiotica bij Candida


Kefir en Candida Waterkefir Melkkefir Peter Bauwens
Kefir en Candida
Kefir is één van de meest natuurlijke probiotica. Als je je candida overgroei wil verslaan, dan kun je met behulp van kefir je darmflora goed in balans houden. Het is een rijke aanvulling voor de bacteriën in je darmen.

Hoe smaakt kefir?
Voor de regelmatige bezoekers van de biologische winkels zou het opgevallen kunnen zijn dat er aantal kefir producten aan het assortiment zijn toegevoegd. Als je karnemelk lekker vindt dan zul je kefir ook wel lusten. Het prikkelt wat meer op de tong dan karnemelk en is iets zuurder dan yoghurt. Qua structuur ligt het tussen yoghurt en karnemelk in en je kunt het gewoon drinken. Ik vind het heel verfrissend, vooral om 's ochtends na een glas water een glas kefir te nemen of om tussen de bedrijven door te drinken.

Oostwaards kennen ze Kefir al langer 
Kefir is de laatste tijd heel hot maar in de Balkan en andere omringende landen in het oosten en zuiden daarvan kennen ze het drankje al langer. Vaak wordt het gedronken na een broodje kebab of een burek.Het wordt gemaakt schapen-, geiten- en koemelk, maar er zijn inmiddels ook varianten van gemaakt op basis van water, kokos-, en sojamelk.

Kun je kefir drinken als je lactose intolerant bent?
Wat als ik lactose intolerant ben en geen zuivelproducten neem of als ik melk producten niet goed verteer? Is kefir dan wel goed voor me?
Lactose intolerantie is een algemeen voorkomend spijsverteringsprobleem dat wordt veroorzaakt door een tekort van het enzym lactase. Dit enzym heeft het lichaam nodig om lactose af te breken (dit wordt ook wel melksuiker genoemd). Winderigheid, een opgeblazen buik en diarree zijn het resultaat.
Net zoals yoghurt, dat wordt gemaakt van gefermenteerde melk, bevat kefir een heleboel goede bacteriën die onder andere de lactose vertering helpen en daardoor geen symptomen van lactose intolerantie veroorzaken. Maar kefr heeft een breder spectrum van voedingsstoffen dan yoghurt en spijsverteringsbacteriën.

Neem 's ochtends op een lege maag als eerste een glas kefir of voor het ontbijt en je zult merken dat het makkelijk verteerbaar is. Begin met een kleine hoeveelheid en begin ermee om het om de dag te drinken. Als het goed gaat kun je het op bouwen naar een dagelijks glas kefir.

Wil je meer lezen over Kefir, Peter Bauwens heeft er een boekje over geschreven genaamd Waterkefir Melkkefir. Hierin staat hoe je beide soorten zelf kunt maken en je vindt er een heleboel recepten.

Hou je ervan om zelf aan de slag te gaan en ook nog wat te besparen?
Het schijnt heel makkelijk te zijn om kefir zelf te maken, met de juiste granen kun je eeuwig vooruit. Je kunt deze namelijk keer op keer gebruiken zonder ze uit te putten. Dan heb je huisgemaakte  probiotica bij candida. Ik heb deze granen nog niet kunnen vinden in Nederland dus mocht jij het weten laat dan een comment achter of stuur een mailtje.

Bronnen:
http://www.webmd.com/allergies/news/20030530/kefir-helps-lactose-intolerance
Een reactie plaatsen