Verslaafd aan Suiker

Het moeilijkste aan het Candida Dieet was voor mij het opgeven van suiker. In het begin kom je erachter dat suiker bijna overal in zit en je jezelf beter de vraag kunt stellen ''waar zit geen suiker in''?
Een beetje suiker zoals dat in de natuur voorkomt is niet erg. Maar in de westerse wereld en tevens een fenomeen wat zich inmidels ook naar het oosten verspreid, zijn we zo verslaafd aan suiker dat het geen wonder is dat er zoveel schimmelinfecties zijn en dat ons lichaam een overgroei aan Candida heeft. We hebben ons lichaam omgetoverd in een broedplaats voor schimmels door de hoeveelheid suiker die we consumeren.

Nederland is een land met hoog suikerverbruik per hoofd van de bevolking. We gebruiken per jaar ongeveer 45 kilo suiker, waarvan 40% in de vorm van pure suiker en de rest in verwerkte vorm (koekjes, snoep, kant-en-klaar gerechten en gebak).
Als iemand met het Candida Dieet begint en ontdekt dat suiker zal moeten worden opgeven rent ie gelijk naar de huisarts voor een recept of naar de apotheek voor meer antischimmel creme. Maar een suikerverslaving kan worden doorbroken en als je die uiteindelijk hebt doorbroken heb je niet alleen een overwinning op jezelf behaald maar ben je ook een heel stuk verder in het genezen en voorkomen van schimmelinfecties en een hele reeks andere gezondheidsproblemen.
Ik heb zelf ook de grootste moeite gehad met het opgeven van suiker maar tegenwoordig neem ik zo af en toe wat suiker en is het geen onderdeel meer van mijn dagelijkse leven. Het is zwaar in het begin maar het is het waard en het wordt makkelijker naarmate de tijd verstrijkt.

Ik wil benadrukken dat het Candida Dieet niet betekent dat je nooit meer iets zoets of met suiker kan eten. Gedurende de eerste 2 tot 3 maanden kun je het beste alle geraffineerde suikers uit je voeding weglaten. Maar als de Candida overgroei is behandeld kun je zo af en toe weer eens een koekje of stukje taart eten. Zie het ook echt als verwennerij en geniet ervan. Niet iedereen heeft zin om alleen maar stukjes komkommmer en wortel te eten bij iedere verjaardag of op vakantie.
Daardoor wordt suiker iets waar je zo af en toe  van geniet in plaats van de halve kilo die je dagelijks nam.
Nu ik zelf van suiker af ben merk ik dat mijn trek naar zoet is veranderd. Ik eet regelmatiger en meer van de 'normale'  maaltijden en als de zoetekauw weer in me naar bovenkomt dan is een glutenvrij koekje al heel erg zoet en heb ik daar voldoende aan. Ik ben sneller voldaan met minder omdat de producten die ik voorheen at nu zo zoet smaken.

Ik hoop dat je hierdoor de motivatie hebt gekregen om de eerste stap te nemen of om gewoon door te gaan met het dieet. Misschien heb je de stap al eens eerder gemaakt en ben je weer teruggevallen in je oude eetpatroon en weer verslaafd aan suiker. Probeer dan voor jezelf een geschikt moment te zoeken om te stoppen met suiker eten. Suiker opgeven is niet makkelijk maar ik weet dat jij het ook kan net zoals vele anderen die je zijn voor gegaan.
Een reactie plaatsen